9 Feb 2007

Apa ada pada nama

Aku ada banyak nama. Tak percaya? Kat rumah, housemate panggil Siti. Kawan panggil Ira. Senior staff dan instructor guna nama Syahira. Abah dan Umi called me Kak Yong. Adik-adik aku panggil aku kakak. Rumah Pak Long aku paggil Saerah ( Ili kalau tak caya tanya Mak Long aku) dan anak-anak sepupuku panggil aku Mak Long, dan aku bahasakan diri Ayong to my parents. Ada lagi, some of my friends call me Shera ( macam kartun He-man). So, macam-macam nama panggilan, tapi orangnya tetap sama iaitu aku. Pernah aritu kawan aku datang melawat rumah diorang tanya 'Syahira ada tak?' pehtu housemate aku kata tak ada orang macam tu. Nasib baik aku ada kat rumah masa tu, kalau tak kesian dorang datang dari Shah Alam nak jumpa aku. Selalunya aku bagi nama "Siti' pada orang yang aku tak kenal dan orang yang aku tak nak kenal. Saja, sebab nama Siti tu kan 'common name'. Aku rasa nama panggilan menunjukkan betapa dekat dan jauhnya kita kepada seseorang itu. Menunjukkan sama ada yang panggil kita tu famili, kawan ataupun rakan sekerja. aku bertuah ada diorang semua ni yang kenal aku, so aku bukannya seorang dalam dunia ni. So, apa ada pada nama......

1 comment:

Cikgu ILi said...

wui banyaknye nama....selain dr nama saerah aku gelak2 dh nama she-ra tu..haha..tapi aku ngan linda tetap takleh terima hakikat nama saerah tu..hihihihihihi..wei linda..post la comment!

Chasing Aurora Birthday Trip: Finland, Sweden + Norway

Salam semua.... How you all have been doing so far? I hope you guys are in the good health and bless with your families and friends. Yap...m...